Årsrapport: Status for menneskerettighetene i 2019

Sivilsamfunnets motstand mot den autoritære utviklingen i Europa, protester i Russland og større satsing på dokumentasjon. Mye viktig skjedde i kampen for menneskerettighetene i 2019.

Årsrapporten til Den norske Helsingforskomité for 2019 er klar. Den er fylt med fakta og lyspunkt fra kampen mot urett og undertrykkelse i områdene hvor vi jobber.

– Vi kan være stolte av jobben vi gjorde i 2019. Når vi ser tilbake på det, er det ingen tvil om at bidraget til Den norske Helsingforskomité utgjorde en viktig forskjell i kampen for demokrati og menneskerettigheter i mange land, sier Gunnar Ekeløve-Slydal som er fungerende generalsekretær i Den norske Helsingforskomité.

LES ÅRSRAPPORTEN HER

Ønsker du å skrive ut årsrapporten? Her er utskriftsvennlig versjon

Europas helter

Det er ingen tvil om at menneskerettighetsforkjemperne i Den ungarske Helsingforskomité er eksempler på det som akkurat nå er Europas viktigste helter. Det er disse menneskene som kan utgjøre forskjellen mellom nye diktaturer på kontinentet vårt, eller en fremtid hvor demokratiet spiller en hovedrolle.

Gunnar Ekeløve-Slydal, fungerende generalsekretær

Den negative utviklingen for demokrati og menneskerettigheter i Europa fortsatte i 2019. Spesielt ille er situasjonen i Ungarn og Polen hvor myndighetene bevisst beveger seg i en stadig mer autoritær retning. Et høydepunkt for Den norske Helsingforskomité var derfor utdelingen av Andrei Sakharov Frihetspris 2019. Prisen gikk til Den ungarske Helsingforskomité som en klar anerkjennelse av deres dedikerte arbeid for å fremme menneskerettigheter, demokrati og rettsstat i hjemlandet sitt.

– Det er ingen tvil om at menneskerettighetsforkjemperne i Den ungarske Helsingforskomité er eksempler på det som akkurat nå er Europas viktigste helter. Det er disse menneskene som kan utgjøre forskjellen mellom nye diktaturer på kontinentet vårt, eller en fremtid hvor demokratiet spiller en hovedrolle, sier Ekeløve-Slydal.

Dokumentasjon som våpen mot konflikt

I 2019 var Natalia Estemirova Documentation Center (NEDC) verdens største digitale arkiv for menneskerettighetsdokumentasjon for Russland med mer enn en million individuelle dokumenter. Den norske Helsingforskomité er stolte av å drive et så banebrytende menneskerettighetsarbeid. I 2019 startet dokumentasjonssenteret også å dele informasjon om nettsiden sin, som inneholder lydmateriale med historier som er fortalt av ofre og familiemedlemmer, i tillegg til videoer og beskrivelser av grove og utbredte menneskerettighetsovergrep.

– Det er grunn til å håpe at NEDC-nettsiden vil bli brukt av offentligheten generelt, spesielt i Russland, som en kilde til informasjon, sier Aage Borchgrevink som er leder av dokumentasjonsavdelingen i Den norske Helsingforskomité.

BESØK DOKUMENTASJONSSENTERETS NETTSIDE HER

Bilder fra kampanjen 12 kvinner på barrikadene.

Europa sett fra barrikadene

Gjennom kampanjen 12 kvinner på barrikadene fortalte vi historiene til 12 modige kvinnelige menneskerettighetsforsvarere, for å inspirere til kamp mot de mest presserende menneskerettighetsutfordringene kvinner i Europa opplever akkurat nå. En av dem som stod bak kampanjen er Mina Wikshåland Skouen, leder av likestillings- og mangfoldsavdelingen i Den norske Helsingforskomité.

– I takt med at vi ser at kvinner, lhbti-personer og andre grupper som er utsatt for diskriminering opplever et større press, har vi styrket vårt arbeid for å bekjempe nettopp denne utviklingen, sier Skouen.

Årsmøtet til Den norske Helsingforskomité er på grunn av koronapandemien utsatt til 2. september.

Employee

Gunnar M. Ekeløve-Slydal

Assisterende generalsekretærE-post: [email protected]Telefon: +47 95 21 03 07Twitter: @GunnarEkelveSly
Read article "Gunnar M. Ekeløve-Slydal"