-Jevgenij Zhovtis er en av de sjeldne som gjennom tålmodig og oppriktig arbeid har blitt mye mer enn en enkelt representant for en menneskerettsorganisasjon – han har blitt en kritiker myndighetene ikke kan overse og – en som gir andre mot til å ta opp kampen, simpelthen fordi de vet at han er der, sa Bjørn Engesland i sin tale til prisvinneren. Les hele talen her
Prisvinner Jevgeny Zhovtis sendte en hilsen fra arbeidskolonien i Ust-Kamennogorsk der han takket for prisen og sa blant annet: – Ideals of freedom, justice and human rights… are becoming remote and abstract ones; they do not have real concept for the people of many countries. These ideals suffer crushing defeat in the fight for oil and gas, geopolitical considerations and in the war against terrorism. Les hele hilsningen her
Prisutdelingen ble en seremoni til inspirasjon og ettertanke, som viste hvordan enkeltpersoner tar høy risiko ved sitt arbeid for fremme av menneskerettigheter og demokrati i mange av de land Den norske Helsingforskomité arbeider i.
Erling Borgen viste for første gang vise sin sterke film Fangen i Aserbajdsjan om journalisten og redaktøren Eynullah Fattulayev som er dømt til åtte og et halvt års fengsel for å ha publisert artikler om myndighetenes aktiviteter uten frykt for konsekvensene. Han har nylig har vunnet frem i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, samt blitt dømt til nye to og et halvt års fengsel. Den norske Helsingforskomité er glad og stolt over å ha medvirket til denne filmen.
Teaterforestillingen Discover Love er en sterk forestilling om Irina Krasovskaya og forsvinningen av hennes mann, den opposisjonelle hviterussiske forretningsmannen Anatoly Krasovsky i 1999. Stykket ble fremført av den hviterussiske teatergruppen Fritt Teater, som i hjemlandet ikke kan oppføre sine forestillinger i offentlighet. For bare en uke siden ble Aleh Byabenin, grunnleggeren av Hviterusslands mest leste politiske nettsider funnet død, en hendelse som gjorde forestillingen skremmende aktuell. Hendelsen har rystet Fritt Teater, som oppførte forestillingen i Oslo ikke bare til ære for prisvinneren Jevgenij Zhovtis, men også til minne om sin gode venn Aleh Byabenin.